måndag 5 september 2011

alltså..

Jag är inte den som dömer folk (HA-HA) men ärligt talat, någon gräns måste det väl finnas för hur jävla dum i huvudet man får vara? Läs och gråt en skvätt för mänskligheten. Det är väl klart som fan att ingen läkare vill operera på någon som fullkomligt och helt uppenbart skiter i slutresultatet genom att vägra hålla upp med rökningen. Fruntimmret i artikeln påpekar att hon minsann är 53 år och då ska ingen komma där och säga åt henne vad hon ska göra. Men börja då och för i helvete bete dig som 53 och inte som en obstinat 5-åring.

Dessutom finns det inget som säger att hon måste sluta röka för resten av livet, utan det handlar om några veckor innan operationen och några veckor efter, för att underlätta läkningsprocessen.

Ja, herregud..

2 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Vad gör man med en kriminell som kommer in exempelvis skottskadad och håller på att förblöda? Ska man avkräva en handskriven försäkran att personen ska avstå sin destruktiva livsstil för att få vård? Eller?

Sara sa...

Nu tycker inte jag att man kan jämföra ett akutfall med ett planerat ingrepp, hade kvinnan kommit in akut med trasiga knän hade hon med all säkerhet fått vård. Men när man planerar ett ingrepp och blir rådd att sluta röka för att optimera läkningen måste man väl själv inse att det kanske är det bästa att göra.

Visst kan hon välja att fortsätta röka men när det bara handlar om några veckor inför och efter ingreppet kan jag inte riktigt se problemet. men det kanske också hänger lite ihop med att jag har ungefär noll förståelse för rökare.

Jag har fått ge upp saker för att min vård ska fungera och jag ser faktiskt inget större problem i att avstå från en sak för att kunna må bättre. Jag måste dessutom avstå dessa saker för resten av livet.